Welcome Myspace Comments

Tuesday, September 11, 2012

Poligami pada penerimaan wanita ?? jom ah baca wei wahai lelaki :)

Assalamualaikum.. 
Today, mood nak menulis mari :0
Oh.. saya teruja nak menulis entry hangat nih ! OH GOsh ! Okies.. jom kita cerita sikit pasal POLIGAMI.. 
Jom la kita berfikir sekejap.. Fikir dalam-sedalam nya.. Bila bukak je topic nih ramai dikalangan wanita nih akan berkata " Oppps ! sori aku tak nak !!!! " "aku tak setuju !! " dan ada yang berkata " kalau dah takdir.. aku terima".. 

Tapi...

Bila topic nih dibukak pada kalangan lelaki dan pada mereka yang sangat MAN tuh.. diorang punye seronok !! senyum sampai telinga .. ada yang berkata " rezeki beb !! ape salah nya..sunnah ! " dan ada juga mereka nih berkata "cukup lah seorang je ".. 

okies.. itu terpulang pada diri masing-masing ! 

Tapi tahu kah mereka kenapa tak semua perempuan setuju akan berpoligami.. ??
Iye, tak semua orang tidak setuju.. tapi ada menerima setulus hati.. mahu pon terpaksa...

Faktor perempuan kurang bersetuju.. mengikut pendapat saya dan mereka yang disekeliling saya ..

1. Seorang perempuan akan serta merta luluh hati nya bila suami atau orang yang mereka sayang bercakap mengenai POligami.. adakah anda terfikir tentang itu .. ? kerana perempuan insan yang lemah hati nya.. kerana perempuan tak kuat untuk menghadap ! patah hati nya ..mungkin ?

2. Ada yang berpendapat bahawa bermadu lebih baik dari membuat maksiat dibelakang isteri..  okie.. itu adalah alasan yang kukuh.. boleh diterima pakai, tapi pernah kah si suami terfikir, mampu kah dia bersikap adil dlm rumah tangga apabila mempunyai lebih dari satu orang isteri ?

3. Mempunyai 2,3,4 isteri bermakna si suami menanggung dosa ke semua isteri2 meraka dan anak2 mereka ? kalau mereka mengia kan semua atau memenuhi tuntutan rukun islam ..bagi saya itu tak mendatang kan masaalah.. tapi jika mereka goyang dalam ajaran islam bagaimana mahu menjadi pemimpin mahu pon memikul beban sebagai seorang suami dan ayah . ?

4. Bercerita mengenai IKHLAS ? okie.. tuh perkara yang paling susah untuk manusia menerima dan  memberi keikhlasan itu.. hanya diri dan tuhan saja yang tahu.. bagaimana ikhlas nya seseorang itu.. 

5. Dan kuatir jika si suami tidak boleh membahagi kan masa, kasih sayang, harta pada anak-anak mereka dengan adil .. 


Even kita sendiri pon tak sanggup tengok ibu kita sendiri dimadu kan.. mampu kah kita melihat dia bersedih, makan hati ?? Adakah seorang anak mampu melihat ayah nya mencarik setianya hati ibu.. ?


So, sama-sama lah kita fikir kan.. bukan entry nih ditulis untuk menunjuk kan kebencian saya pada tajuk ini.. tapi untuk semua dan diri ini..Kita hanya mampu merancang tapi perancang terbaik ialah ALLAH.. mungkin jika itu takdir nya, manusia hanya mampu menerima dan berserah.. Berdoa moga kita menjadi tabah untuk hari yang mendatang..  dan entry ini hanyalah pendapat saya dan mereka yang disekeliling.. pada mereka yang tidak menyukai nya.. its okie.. tak apa, mungkin anda ada pendapat anda sendiri.. so sharing is caring.. just meluah okie. !! 


okies.. fikirkan lah.. 
wasalam 


No comments: